POSDRU 63815 - Calitate si competenta profesionala europeana în educatia medicala si in managementul cunoastere



 

Acasa

Prezentare

Obiective

Echipa

Implementare

Workshop

Rezultate

Contact

 
 

Context

Necesitate

Resurse

Management

 

Context

Introducerea pe scara larga a miloacelor mobile de acces la informatie si dezvoltarea pe care medicina romaneasca a inregistrat-o in ultimul timp (de la sistemele pentru situatiile de urgenta, pana la cele de telemedicina), nu au produs inca, o schimbare majora: nici la nivel de mijloace si instrumente de educatie, nici la nivel de metodologie educationala si structura curiculara.

Astfel, cu toate progresele inregistrate in ceea ce priveste informatizarea universitatilor de medicina, constatam ca tehnicile de "blended learning" si metodele de educatie de tip colaborativ nu fac obiectul nici unei abordari mature in cadrul mediilor universitare de medicina. Iar aceasta situatie are loc in contextul in care la nivel European (si mai cu seama peste ocean), exista o abordare aproape unanima a educatiei medicale orientate catre student (de tip PBL), cu accent major pe dezvoltarea abilitatilor clinice pe perioada studiilor de licenta.

In ceea ce priveste curicula medicala, la nivelul intregii tari se utilizeaza o curicula cu structura liniara, similara cu cea aplicata in Europa de dinainte de 1995! La nivel de continut se constata mici deosebiri de la un centru universitar la altul, o mai mare variabilitate constatandu-se la nivelul disciplinelor optionale si facultative. In conformitate cu prevederile Legii Invatamantului si Statutului Cadrelor Didactice, se constata ca in forma sa actuala, curicula practic obliga profesorul la o abordare unidirectionala, de transmitere fata in fata a cunostintelor catre student, lasand un timp extrem de scurt (sau deloc) activitatilor de dezvoltare a gandirii colaborative si inovative a studentului, implicarii studentilor in procesul de predare, de dezvoltare a medicinei bazata pe probleme, sau pentru dezvoltarea abilitatilor clinice (practice).

Desi la noi in tara, practica medicinei bazate pe dovezi este o realitate, se constata ca absolventii de medicina nu reusesc sa diferentieze afectiunile foarte frecvente de cele foarte rare, aceasta situatie fiind exclusiv determinata de lipsa cunostintelor clinice, de ordin practic. Mai mult, in acest moment nu exista niciun efort legat de stabilire a unei metodologii de identificare si evaluare a abilitatilor practice ale viitorilor medici.

In ceea ce priveste evaluarea, se constata pastrarea metodelor invatamantului orientat catre profesor,exterm de laborioasa si determinata de un mare grad de subiectivism. In aceste conditii, proiectul propus se adreseaza unui grup tinta format din trei categorii de persoane:

  • totalitatea studentilor de la universitatile de medicina din Romania, ( cca.12000 de studenti) a caror necesitati de reducere a volumului de activitate fara rezultat practic (balast informational), ce le reduce timpul alocat dezvoltarii personalitatii si abilitatilor ce tin de inovare, adaptare la cerintele pietei de munca cat si posibilitatea socializarii se rasfrange negativ asupra calitatii formarii profesionale si sociale
  • cadrele didactice tinere, (circa 1500) dornice sa-si imbunatateasca permanent metodele de predare, monitorizare si evaluare a invatarii,in scopul obtinerii de rezultate imbunatatite in activtatea de predare, precum si
  • staff-ul universtitar cu responsabilitati in ceea ce priveste activitatea didactica si dezoltarea curiculara si universitara (circa 100 persoane), dornice sa participe la imbunatatirea curiculei existente si introducerea unor mecanisme de monitorizare si evaluare a calitatii formarii proferionale, la nivelul actual celor din tarile dezvoltate in aceasta directie.

Fiind un proces de natura strategica, imbunatatirea curiculei din universitatile de medicina, nu poate fi realizat pe univeristati distincte, ci se impune un efort concertat si armonizat, care sa permita introducerea unor metode de evaluare, a unui numar de ore si a unui continut similar, facand astfel posibila transferabilitatea de facto a creditelor universitare si introducerea unui invatamat calitativ, centrat pe student. Acest deziderat se poate obtine numai prin introducerea de metode de invatamant noi, transparente, sustinute de instrumente software dedicate invatarii sincrone si asincrone de tip colaborativ, care sa permita si sa stimuleze invatarea independenta, orientata catre obtinerea de valoarea adaugata bazata pe cunoastere si dezvoltarea abilitatilor clinice pe periaoda studiilor de licenta. In acest sens se impune realizarea acum, a unor legaturi functionale, directe intre universitatile romanesti si cele europene, intre studenti si cadre didactice, romanesti si straine, care sa permita redactarea si derularea de actiuni comune, cu efect benefic aupra calitatii si recunoasterii invatamantului romanesc de medicina.

Prin structura si continutul sau, proiectul prezentat foloseste contextul creat, prin asigurarea de FSE a resurselor necesare unei abordari stratretice a imbunatirii calitatii invatamantului universitar de medicina asigurand eficienta resurselor alocate.

 
 
 

   
 
Copyright 20011 - Compartimentul Cercetare si Fonduri Structurale al UMF Craiova
Webdesign: Gabriel Popescu, expert IT pe termen lung - Departamentul I.T. UMF Craiova